Aktuality
Digitalizace stavebního řízení – kroky zadavatele a přezkum ze strany ÚOHS
(14. 10. 2024)Více »
S ohledem na rostoucí zájem médií o téma digitalizace stavebního řízení připravil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže chronologický souhrn digitalizačních procesů ve stavebním řízení z hlediska veřejných zakázek, včetně příslušných správních řízení vedených tímto úřadem.
K digitalizaci stavebního řízení – kroky zadavatele a přezkum ze strany ÚOHS najdete ZDE.
Tiskové oddělení ÚOHS
Povodně 2024
(24. 09. 2024)Více »
Na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) najdete všechny klíčové informace o:
- dotačním programu Živel
- výjimkách z platnosti stavebního zákona při mimořádných situacích
- možnostech rychlejšího zadávání veřejných zakázek
- poradenství ohledně čerpání finanční podpory
Ministerstvo pro místní rozvoj do tří týdnů od konce stavu nebezpečí předloží vládě komplexní strategii obnovy území, které zasáhly povodně. Už v předstihu resort připravil na obnovu majetku samospráv stovky milionů korun v programu Živel a poté ho navýšil na 800 milionů korun. Intenzivně hledá další zdroje financování. Na těchto stránkách najdou samosprávy informace o programu, výjimkách ze stavebního zákona při mimořádných událostech nebo o možnostech rychlého zadávání veřejných zakázek. Poradenství poskytují také místní pobočky Centra pro regionální rozvoj. Související dotazy mohou samosprávy zasílat na adresu povodne2024@mmr.gov.cz.
Více informací na stránkách MMR zde.
Sborník vybraných rozhodnutí ÚOHS o veřejných zakázkách ve zdravotnictví
(18. 09. 2024)Více »
Nově vydávaný aktualizovaný sborník se zabývá vybranými rozhodnutími z oblasti zdravotnictví vydanými Úřadem v období od ledna 2021 do června 2024. Původní sborník byl vydán v květnu 2023 a analyzoval vybraná rozhodnutí do konce roku 2022. Cílem sborníku je shromáždit věcně zajímavá meritorní prvostupňová i druhostupňová rozhodnutí ÚOHS vydaná v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední v uvedeném období a týkající se problematiky veřejných zakázek zadávaných ve zdravotnictví.
Veřejné zakázky ve zdravotnickém sektoru představují široké a rozmanité spektrum předmětů plnění týkající se všech druhů veřejných zakázek, tedy zakázek na dodávky, služby nebo stavební práce.
Sborník je přehledně rozčleněn do kapitol podle věcně příbuzných témat odpovídajících předmětu přezkumu ze strany ÚOHS v jednotlivých správních řízeních: druhy a režimy veřejných zakázek, zadávací podmínky, vysvětlení, změna nebo doplnění zadávací dokumentace, vyloučení dodavatele z účasti v zadávacím řízení, hodnocení nabídek, posouzení podmínek účasti v zadávacím řízení a zrušení zadávacího řízení.
Na jednotlivých případech je podáno stručné shrnutí merita projednávané věci a nastíněny některé úvahy prezentované v rámci vybraných rozhodnutí s cílem napomoci dobré zakázkové praxi.
Součástí rozhodnutí zařazených do sborníku je rovněž hypertextový odkaz na jeho úplné znění zveřejněné ve sbírce rozhodnutí na internetových stránkách ÚOHS.
Sborník vybraných rozhodnutí ÚOHS veřejné zakázky z oblasti zdravotnictví (01/2021–06/2024)
Tiskové oddělení ÚOHS
Spuštění pilotního provozu a vydání dokumentace k Registru veřejných zakázek
(17. 09. 2024)Více »
Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo Pravidla použití registru veřejných zakázek (dále jen „Pravidla“), která jsou určená pro provozovatele elektronických nástrojů a dalších informačních systémů NIPEZ. Při splnění požadavků stanovených v Pravidlech je možné napojit elektronický nástroj či informační systém na Registr veřejných zakázek.
Zároveň byl spuštěn pilotní provoz Registru veřejných zakázek, do nějž jsou momentálně odesílána data z Národního elektronického nástroje. V současné době probíhá proces napojování Věstníku veřejných zakázek a statistického modulu RAV NIPEZ.
Registr veřejných zakázek (dále jen „RVZ“) je komponentou NIPEZ, jejímž základním úkolem je vedení centrální evidence dat o veřejných zakázkách na základě informací poskytnutých certifikovanými elektronickými nástroji a dalšími informačními systémy NIPEZ a jejich distribuce do jiných informačních systémů za účelem
- lepší kvality dat díky harmonizaci údajů o veřejné zakázce, které jsou vedeny v různých modulech NIPEZ
- tvorby statistik
- předvyplňování formulářů ve Věstníku veřejných zakázek údaji vedenými v elektronickém nástroji
- publikace otevřených dat
- jednotného přístupu kontrolních orgánů a dalších oprávněných subjektů k datům o veřejných zakázkách
- umožnění budoucího rozvoje NIPEZ
- centrální služby pro dodavatele – jednotné vyhledávání zakázek napříč všemi certifikovanými elektronickými nástroji a jednotné místo pro podání nabídek
- centrální registr subjektů a oprávnění – data o veřejných zakázkách budou zpřístupňována pouze oprávněným osobám vedeným v tomto registru
RVZ nemá žádnou veřejnou webovou stránku, funguje na pozadí a mezi jeho základní funkce patří:
- příjem dat o veřejných zakázkách z elektronických nástrojů/Věstníku veřejných zakázek
- uchovávání dat
- výdej dat o konkrétních veřejných zakázkách oprávněným příjemcům.
Napojení na RVZ bude předpokladem pro certifikaci elektronických nástrojů dle nově připravované vyhlášky, která nahradí stávající vyhlášku č. 260/2016 Sb. s plánovanou účinností od 1.7.2025. Ministerstvo pro místní rozvoj proto vyzývá provozovatele certifikovaných elektronických nástrojů k zapojení do pilotního provozu Registru veřejných zakázek.
Dokumentace k RVZ je k dispozici zde, v případě dotazů můžete využít následující kontakty: email: hotline@nipez.cz, tel: +420 841 888 841
Nový stavební zákon začal platit i pro běžné stavby.
(29. 07. 2024)Více »
Od 1. července 2024 začal platit nový stavební zákon také pro běžné stavby. Dlouhodobě zrychlí a zjednoduší stavební řízení. Upouští od zbytečných technických požadavků, což zlevní především bytovou výstavbu. Stavební povolení získá stavebník na jednom místě online v portálu stavebníka. Společně s novým stavebním zákonem nabyly účinnosti také související prováděcí předpisy včetně moderní vyhlášky o požadavcích na výstavbu. Zákon počítá také s přechodným obdobím do konce června 2027. Do této doby bude možné použít dokumentaci, kterou stavebník rozpracoval před účinností nového stavebního zákona.
Namísto dvou přináší nový stavební zákon jediné řízení, ve kterém se stavba umístí i povolí. Z pohledu stavebníka jde také o jedno razítko. Stanovuje pevné lhůty pro vydání rozhodnutí – 30 dnů ode dne zahájení řízení v případě jednoduché stavby, 60 dnů ode dne zahájení řízení v ostatních případech. Pokud stavebník nedodá k žádosti závazná stanoviska, vyžádá si je stavební úřad u dotčených orgánů sám. Zákon také zabraňuje takzvanému ping-pongu, pokud se některý účastník odvolá, rozhoduje nadřízený stavební úřad, spis se už nikam nevrací. „Nový stavební zákon jako celek povede ke zrychlení povolovacích procesů a spolu s vyhláškou o požadavcích na výstavbu zlevní hlavně bytové projekty. Pro mě je také zásadní, že se pro něj podařilo získat samosprávy, profesní komory a hlavně hlasy zákonodárců všech politických stran ve Sněmovně. Stavebníci potřebují jistotu, že se zákon nebude s každou novou vládou zásadně měnit,“ prohlásil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Jednotné environmentální stanovisko nově nahrazuje stanoviska podle devíti různých zákonů. V novém stavebním zákoně také došlo k rozšíření okruhu staveb, které nepotřebují posouzení stavebního úřadu. Jedná se o některé stavby obnovitelných zdrojů energie, výměnu vedení a sítí nebo přípojky do 25 m a další. Díky digitalizaci stavebního řízení, zjednodušení dokumentace nebo přechodu komplexních staveb na Dopravní a energetický stavební úřad se na malých stavebních úřadech sníží objem úředních úkonů o 30 až 40 %. „V novém stavebním zákoně jsme zachovali rozhodování co nejblíže lidem, v samotných obcích. Na druhou stranu pro nás bylo důležité odlehčit menším stavebním úřadům, které se dlouhodobě potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Usilujeme také o změny v tabulkových platech a digitalizace stavebního řízení nám konečně poskytne data, které potřebujeme pro nastavení výkonnostního financování úřadů,“ shrnul Bartoš.
Společně s novým stavebním zákonem jsou od prvního července účinné také související prováděcí předpisy. Kromě Sbírky jsou také dostupné na internetových stránkách MMR zde.
Vyhláška o požadavcích na výstavbu
Vyhláška požadavky výrazně zjednodušuje, od některých přežitých dokonce úplně upouští, například na oslunění nebo výšku rodinných rekreačních staveb. Snižuje nároky na parkovací místa nebo ruší nutnost oddělovat toalety předsíní. V závislosti na lokalitě mohou tyto změny snížit investiční náklady na byt. Vyhláška navíc přebírá a nahrazuje technické požadavky několika dosavadních předpisů, a tedy výrazně sjednocuje právní úpravu. Díky řadě výjimek si obce nově mohou ve svých regulačních plánech a územních plánech s prvky regulačního plánu upravit požadavky na vymezování pozemků nebo umisťování staveb podle svých potřeb.
Vyhláška o stanovení obecních stavebních úřadů
Stanovuje obce, ve kterých nacházejí stavební úřady a vymezuje jejich správní obvody. Platí, že rozhodování zůstává přímo v území, v rukách úředníků, kteří místní situaci znají nejlépe. Vyjma šesti obcí, které požádaly samy o zrušení stavebního úřadu.
Vyhláška o dokumentaci staveb
Dokumentace pro povolení záměru je nově pouze jednostupňová – nevypracovává se zvlášť pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Výrazně se omezuje její rozsah a podrobnost. Nově dokumentace pro povolení záměru odpovídá dnešní dokumentaci pro územní rozhodnutí rozšířené o posouzení statiky a požární bezpečnosti. Vyhláška také omezuje případy, kdy se některé údaje uváděly opakovaně v různých částech dokumentace. Aby se u komplexnějších staveb zabránilo nutnosti vypracovat více dokumentací podle různých právních předpisů, připravilo MMR takzvanou „přílohu pro dokumentaci povolení souboru staveb“. Celý proces je díky ní především pro projektanty jednodušší.
Vyhláška o provedení některých ustanovení stavebního zákona
Obsahuje formuláře žádostí, které se odesílají stavebním úřadům, nebo formulář návrhu na stanovení ochranného pásma. Podrobně také upravuje systém stavebně technické prevence a problematiku autorizovaných inspektorů. Vyhláška je úzce provázaná s digitalizací stavebního řízení a stanovuje také podobu souvisejících formulářů. Nový stavební zákon umožňuje podat žádost v listinné i elektronické podobě. Vyhláška zajišťuje strojovou čitelnost údajů. Portál stavebníka žadatele provede tak, aby vyplňoval jen ty části interaktivního formuláře, které se týkají jeho záměru.
(Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Nový stavební zákon začal platit i pro běžné stavby.)
Nové povinnosti zadavatelů nadlimitních veřejných zakázek obsahujících určité net zero technologie
(08. 07. 2024)Více »
Dne 28. 6. 2024 bylo v Úředním věstníku EU uveřejněno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1735, kterým se zřizuje rámec opatření pro posílení evropského ekosystému výroby technologií pro nulové čisté emise a mění nařízení (EU) 2018/1724, tzv. Net Zero Industry Act (dále jen „NZIA“).
NZIA obsahuje kapitolu o přístupu na trhy, která mimo jiné zavádí povinná necenová kritéria v nadlimitních veřejných zakázkách na pořizování určitých net zero technologií vyjmenovaných v čl. 4 odst. 1 písm. a) až k) NZIA, případně nadlimitních veřejných zakázkách, které tyto technologie obsahují.
Zahrnuté technologie net zero jsou:
a) solární technologie, včetně fotovoltaických, solárních termoelektrických a solárních termálních technologií;
b) technologie pro výrobu větrné energie na pevnině a pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů na moři;
c) bateriové technologie a technologie ukládání energie;
d) tepelná čerpadla a technologie pro využití geotermální energie;
e) vodíkové technologie, včetně elektrolyzérů a palivových článků;
f) technologie v oblasti udržitelné výroby bioplynu a biometanu;
g) technologie CCS;
h) technologie v oblasti elektrizačních soustav, včetně technologií elektrického dobíjení pro dopravu a technologií pro digitalizaci soustavy;
i) technologie v oblasti energie z jaderného štěpení, včetně technologií jaderného palivového cyklu;
j) technologie v oblasti udržitelných alternativních paliv;
k) technologie v oblasti hydroelektrické energie.
Podle článku 25 NZIA tzv. Net Zero Industry Act existují tři kategorie kritérií, které musí být povinně uplatněny při pořizování dotčených technologií:
- Minimální povinné environmentální požadavky (čl. 25 odst. 1 NZIA)
- Doplňková povinná kritéria u stavebních veřejných zakázek vč. koncesí (čl. 25 odst. 3 NZIA)
- Příspěvek k odolnosti (čl. 25 odst. 7 NZIA)
Více informací a podrobnosti najdete na webu Ministerstva pro místní rozvoj ZDE.
Nařízení – EU – 2024/1735 – CS – EUR-Lex (europa.eu)
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Evropské nařízení přináší nové povinnosti do zadávání VZ na bezemisní městské autobusy
(24. 06. 2024)Více »
Dne 6. 6. 2024 bylo v Úředním věstníku EU uveřejněno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1610 ze dne 14. května 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1242, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a začlenění povinností vykazovat údaje, a nařízení (EU) 2018/858 a zrušuje nařízení (EU) 2018/956 (dále jen „nařízení“).
V tomto nařízení je v novém čl. 3e stanovena povinnost pro veřejné zadavatele a zadavatele sektorových veřejných zakázek (dále jen „zadavatelé“) při zadávání (nadlimitních) veřejných zakázek
– na dodávky, jejichž předmětem je nákup, leasing, pronájem nebo splátkový prodej nových* městských autobusů s nulovými emisemi a
– veřejných zakázek na veřejné služby, jejichž hlavním předmětem je používání takovýchto městských autobusů (dále jen „předmětné zakázky“)
vycházet z ekonomicky nejvýhodnější nabídky, která zahrnuje nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou.
Dále musí zadavatelé u předmětných veřejných zakázek zahrnout do technických podmínek nebo stanovit jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek alespoň 2 z následujících kritérií:
a) podíl výrobků z nabídek s původem ze třetích zemí určený v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013. Toto kritérium se vztahuje pouze na výrobky z nabídek pocházejících ze zemí, které nejsou členy Dohody o vládních zakázkách a které s Unií neuzavřely dohodu o volném obchodu, včetně pravidel pro zadávání veřejných zakázek;
b) stávající a odhadovaná dostupnost náhradních dílů nezbytných pro fungování zařízení, které je předmětem nabídky;
c) závazek předkladatele nabídky, že případné změny v jeho dodavatelském řetězci během plnění zakázky neovlivní negativně plnění dané zakázky;
d) osvědčení nebo dokumentace prokazující, že organizace dodavatelského řetězce předkladatele nabídky umožňuje tomuto předkladateli nabídky dodržet požadavek na bezpečnost dodávek;
e) environmentální udržitelnost nad rámec minimálních požadavků stanovených v platných právních aktech Unie.
Platí tedy, že jako technická podmínka či jako kritérium kvality v rámci hodnocení nabídek u předmětných veřejných zakázek musí být uplatněno alespoň jedno kritérium týkající se přínosu nabídky k bezpečnosti dodávek (tedy některé z kritérií a) až d)).
Nad rámec výše uvedeného zadavatelé mohou používat v předmětných veřejných zakázkách i jiná kritéria.
Jestliže se jako jedno z kritérií kvality použije přínos nabídky k bezpečnosti dodávek, přidělí se mu v rámci hodnocení váha 15 až 40 %.
Nařízení se použije ode dne 1. července 2024. Od tohoto data tedy musí zadavatelé v zadávacích dokumentacích předmětných veřejných zakázek uplatňovat výše uvedená pravidla.
Text nařízení v českém jazyce naleznete ZDE.
*Slovo „nových“ je v originální anglické verzi nařízení, nedopatřením chybí v české verzi nařízení.
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Metodické stanovisko k využití dokumentace podle dosavadních předpisů pro zadávání VZ na stavební práce po 1.7.2024
(24. 06. 2024)Více »
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vydává nové metodické stanovisko týkající se použití stavební dokumentace vytvořené podle dosvadních právních předpisů (zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášek č. 499/2006 Sb. nebo č. 146/2008 Sb.) při zadávání veřejných zakázek na stavební práce po 1. červenci 2024.
Stanovisko je k dispozici zde.
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Informace ke změně XSD schémat pro profily zadavatele dle přílohy č. 3 vyhlášky 345/2023 Sb.
(28. 05. 2024)Více »
V návaznosti na nabytí účinnosti vyhlášky č. 345/2023 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele, budou mít informace o veřejné zakázce uveřejněné na profilu zadavatele od 1. července 2024 podobu strukturovaných dat, jejichž popis je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.
Nový popis strukturovaných dat se liší od původního popisu dle přílohy č. 8 vyhlášky č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o ZZVZ a náležitostech profilu zadavatele. Z tohoto důvodu MMR připravilo a zveřejnilo nová XML a XSD schémata pro profil zadavatele, aby mohli provozovatelé upravit své elektronické nástroje podle nové právní úpravy.
Nová schémata včetně jejich podrobného popisu jsou dostupná zde.
Testovací prostředí pro ověření funkcionality profilů dle vyhlášky č. 345/2023 Sb. je dostupné zde.
Vzhledem k výše zmíněnému je možný vznik následujících 3 situací:
Uveřejnění nové zakázky po 1. 7. 2024 -> data na profilu zadavatele k dané VZ musí být ve struktuře XSD podle vyhlášky č. 345/2023 Sb.
Veřejné zakázky ukončené před 1. 7. 2024, do kterých již nebudou doplňovány žádné údaje -> informace o těchto VZ jsou již z profilu zadavatele staženy do ISVZ a není tedy potřeba jejich aktualizace, můžou tedy zůstat ve struktuře podle vyhlášky č. 168/2016 Sb.
Veřejné zakázky zahájené před 1. 7. 2024, do kterých bude nutné zasahovat např. uvedení skutečně uhrazené ceny -> v tomto případě bude VZ z profilu zadavatele znovu stahována do ISVZ, a proto je nezbytné, aby byla data k této VZ aktualizována, tzn., že data musí být ve struktuře dle vyhlášky č. 345/2023 Sb. Ze strany zadavatele bude vyžadováno doplnit manuálně údaje, které nebyly vymezené ve vyhlášce č. 168/2016 Sb.
Průvodce základy veřejného zadávání
(14. 05. 2024)Více »
„Průvodce představuje spojení teorie a praxe procesu veřejného zadávání; a provede vás celým zadávacím řízením. Nejedná se o komplexní všeříkající návod, jak bezchybně zadat veřejnou zakázku, snaží se však v maximální míře přiblížit alespoň základní instituty a procesy zadávacího řízení,“ představil publikaci předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Úřad sice není metodickým orgánem pro oblast veřejného zadávání, ale jelikož vnímá složitost a citlivost veřejného investování, zaměřil se nad rámec čistě dozorové činnosti v rámci svých možností také na osvětu a sdílení svého know-how z výkonu dozoru. Děje se tak prostřednictvím pravidelně pořádaných Metodických dnů veřejného zadávání, účastí zástupců Úřadu na konferencích, seminářích, školeních a dalších setkáních se stakeholdery. Snahou je objasnit subjektům pohybujícím se ve světě veřejných zakázek proces zadávání z pohledu dozorového orgánu. O přiblížení své rozhodovací praxe a svých úvah usiluje Úřad rovněž prostřednictvím vydávaných Sborníků rozhodnutí a v případech, kdy je to možné, též některé zakázkové aspekty přibližuje prostřednictvím metodik či stanovisek. Právě někde na pomezí Sborníků rozhodnutí a metodiky je vystavěna i právě představená publikace.
Průvodce základy veřejných zakázek ke stažení zde
Tiskové oddělení ÚOHS
24/079
LL.M. program – Veřejné zakázky
(07. 05. 2024)Více »
Právnická fakulta Univerzity Karlovy (PF UK) a Asociace pro veřejné zakázky (AVZ) pro Vás od akademického roku 2024/2025 otevírají program LL.M. ve specializaci Veřejné zakázky.
Výklady v rámci kurzu LL.M. budou zohledňovat všechny tyto skutečnosti a vlivy. Výuka bude reflektovat v nezbytném rozsahu obecná, teoretická východiska. Její stěžejní orientace však bude zaměřena na praktické aplikace a výklad dílčích institutů ve vazbě na příslušná rozhodnutí a judikáty. Absentovat nebude ani silný dovednostní prvek, který bude reflektován zejména v rámci samostatných prací účastníků kurzu.
Sborník vybraných rozhodnutí z oblasti veřejných zakázek z oboru telekomunikace a telematiky
(01. 03. 2024)Více »
SBORNÍK VYBRANÝCH ROZHODNUTÍ Z OBLASTI VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK Z OBORU TELEKOMUNIKACE A TELEMATIKY
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává další tematický sborník vybraných rozhodnutí z oblasti veřejných zakázek, tentokrát z oboru telekomunikace a telematika.
Ve sborníku jsou shromážděna věcně zajímavá meritorní prvostupňová a druhostupňová rozhodnutí Úřadu vydaná v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední v období od ledna 2021 do prosince 2023.
Sborník zahrnuje rozhodnutí týkající se služeb telefonních operátorů (hlasové a datové služby), služeb centrálního dispečinku, audiovizuální techniky či kamerových systémů městské hromadné dopravy a další.
Sborník najdete ZDE.
Vydávaný sborník je již čtvrtým v pořadí. V loňském roce Úřad vydal tři sborníky rozhodnutí z oblasti veřejných zakázek, a to ze sféry zdravotnictví, stavebnictví a informačních technologií, a rovněž vyšel aktualizovaný již dříve vydaný sborník týkající se veřejných zakázek v dopravě.