Knihovna Veřejných Zakázek

Celkem 69 článků

Právní úprava střetu zájmů dle § 4b zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, a její dopad do zadávacího řízení

(11. 12. 2019)

Ke dni 9. 2. 2017 nabyl účinnosti zákon č. 14/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony (dále jen „novela“), na základě, kterého bylo do zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“), vloženo nové ust. § 4b. Z tohoto ustanovení vyplývá, že obchodní společnost, ve které veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) zákona o střetu zájmů  nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25 % účast společníka v obchodní společnosti, se nesmí účastnit zadávacích řízení dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), jako účastník zadávacího řízení nebo jako poddodavatel, prostřednictvím kterého dodavatel prokazuje kvalifikaci , přičemž pokud se takováto obchodní společnost zadávacího řízení zúčastní, zadavatel je povinen vyloučit ji ze zadávacího řízení bez dalšího.

Více »

Zřízení meziresortní pracovní skupiny pro definici a legislativní zakotvení povinnosti BIM pro veřejné zadavatele

(04. 12. 2019)

Meziresortní skupina ustanovená Českou agenturou pro standardizaci navrhne definici a legislativní zakotvení povinnosti využívat metodu BIM pro veřejné zadavatele pro nadlimitní zakázky financované z veřejných rozpočtů.

Na základě dohody náměstků Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj byla Česká agentura pro standardizaci (dále též jen „ČAS“) pověřena ustanovením a vedením nové meziresortní pracovní skupiny, jejímž cílem je navrhnout definici a legislativní zakotvení povinnosti využívat metodu BIM pro veřejné zadavatele pro nadlimitní zakázky financované z veřejných rozpočtů. Členy této pracovní skupiny budou kromě zástupců výše zmíněných ministerstev i reprezentanti Ministerstva dopravy, jelikož jím řízené organizace patří mezi nejvýznamnější investory na českém stavebním trhu.

Více »

Zadávání veřejných zakázek, smlouvy a projektové řízení ve světle BIM – vize metodik a výstupů

(27. 11. 2019)

Pracovní skupina PS02 Odboru koncepce BIM České agentury pro standardizaci připravila základní mapu svých výstupů, která bude sloužit pro orientaci v konceptu smluvního standardu.

Přijetí metody BIM do českého stavebnictví není jen o digitalizaci a používání technologických inovací. BIM s sebou přináší i nezbytnou potřebu řešit nedostatečné projektové řízení a absenci smluvního standardu, a to zejména u veřejných zadavatelů. Bez standardizace vztahů a navazujících procesů na poli veřejných zakázek, projektového řízení a smluv by totiž digitalizace nebyla vůbec možná.

Více »

Trestní odpovědnost zadavatelů veřejných zakázek za vybrané trestné činy

(20. 11. 2019)

Úvodem je na místě si připomenout, kdo je zadavatelem ve smyslu zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“). Ustanovení § 4 ZZVZ rozeznává veřejné zadavatele v odst. 1 a zadavatele v odst. 2 až 5. Nauka i veřejnost zadavatele v odst. 2 až 5 člení na „dotované“, „sektorové“ a „dobrovolné“. Pro zjednodušení, nejčastěji je zadavatelem osoba, která pořizuje dodávky, služby nebo stavební práce a vynakládá při tom veřejné prostředky.

Více »

Dynamický nákupní systém dle nové právní úpravy, nejasnosti a rizika – díl druhý

(13. 11. 2019)

V prvním díle článku jsem představila DNS a jeho výhody, zejména proti rámcovým dohodám. Zabývala jsem se důsledky právní úpravy, která na zavedení DNS (nikoliv však už na zadávání v něm) ukládá přiměřené použití pravidel pro užší řízení. Řešena byla také otázka zadávacích podmínek veřejné zakázky na zavedení DNS. V tomto díle se budu věnovat především otázce námitek, kvalifikace a zadávacím podmínkám veřejných zakázek zadávaných v již zavedeném DNS.

Více »