Knihovna Veřejných Zakázek
Kdy je zadavatel povinen učinit nebo akceptovat změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce?
(06. 10. 2025)Úvod
Na zadávání veřejných zakázek judikatura nahlíží jako na veřejnoprávní ingerenci do procesu nalezení smluvní protistrany pro něco, co je nadále ryze soukromoprávním smluvním vztahem. To jinými slovy znamená, že se vedle pravidel dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jako „zákon o zadávání veřejných zakázek“) uplatní i pravidla dle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jako „občanský zákoník“). V tomto článku se zaměříme na poměrně zásadní problematiku, a to otázku změny ceny u veřejných zakázek na stavební práce v důsledku víceprací nebo méněprací. Nikoliv ale optikou toho, jaké změny je zadavatel oprávněn provést (tj. výklad § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek), ale optikou toho, jaké změny je povinen provést anebo akceptovat (tj. výklad relevantních ustanovení občanského zákoníku).
Mgr. Jan Surý, advokát, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Námitky proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním v rozhodovací praxi
(30. 09. 2025)Jednací řízení s uveřejněním je druh zadávacího řízení, který se vyznačuje značnou mírou flexibility. V jeho průběhu lze do určité fáze z pozice zadavatele změnit téměř jakékoliv zadávací podmínky a z pozice účastníků upravovat předběžné nabídky, a to ať již v návaznosti na změněné zadávací podmínky, či v reakci na vyvíjející se jednání se zadavatelem. V důsledku této flexibility, resp. možnosti jednání o předběžných nabídkách a zadávacích podmínkách však z rozhodovací praxe vyplynula určitá specifika týkající se míry detailu zadávacích podmínek, jejich vysvětlování a především možnosti namítání jejich nezákonnosti. Cílem tohoto článku je představení této rozhodovací praxe a jejích důsledků pro zadavatele, ale zejména pro dodavatele.
Mgr. Zuzana Profousová, právník, specialista zadávání veřejných zakázek, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Mgr. Milan Šebesta, LL.M. et LL.M., advokát, partner, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
(18. 09. 2025)V této části článku se zaměříme na popis dalších z nejčastějších pochybení zadavatelů veřejných zakázek financovaných z prostředků poskytnuté dotace, které bývají předmětem kontroly poskytovatelů dotace, ovšem obvykle s negativními závěry pro příjemce dotace.
Mgr. Ladislav Novotný, advokátní koncipient
JUDr. Petr Novotný LL.M. et LL.M., advokát a partner MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
(22. 08. 2025)Jak je známo každému příjemci dotace, vynakládání finančních prostředků poskytnuté dotace podléhá celé řadě kontrol. Jejich smyslem je (anebo alespoň by mělo být) zjišťování porušení zákonných ustanovení či dotačních pravidel, náprava nedostatků, odstranění příčin těchto nedostatků, prevence jejich vzniku anebo též definování možných rizik za účelem odstranění vzniku nedostatků následných.
Mgr. Ladislav Novotný, advokátní koncipient, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
JUDr. Petr Novotný LL.M. et LL.M., advokát, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Certifikace dodavatele jako podmínka účasti v zadávacím řízení
(04. 08. 2025)V zadávacích podmínkách se lze poměrně často setkat s požadavkem zadavatele, aby dodavatel doložil, že je v určité formě certifikován, a proto existuje předpoklad, že jeho plnění bude provedeno řádně. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se těmto zadávacím podmínkám poměrně často a podrobně věnuje a stanovuje, za jakých okolností může být taková zadávací podmínka v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), a kdy jde o podmínku v rozporu s právem.
Mgr. Lukáš Turner, právník, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Mgr. David Mareš, Ph.D. advokát a partner, MT Legal s.r.o., advokátní kancelář