Knihovna Veřejných Zakázek
Odkazy na specifická označení v zadávacích podmínkách aneb běžná praxe zadavatelů vs. krutá realita ÚOHS
(15. 10. 2014)Rádi byste dodavatelům v zadávacích podmínkách přiblížili vaši představu o předmětu veřejné zakázky odkazem na konkrétní výrobek nebo třeba výrobce? Máte s nějakou značkou nebo výrobkem dobrou zkušenost a chcete, aby vámi poptávaný předmět veřejné zakázky měl právě takové parametry a kvalitu, a proto se chystáte inspirovat dodavatele odkazem na produkty této značky? Pokud ano, měli byste věnovat tomuto článku pozornost. Může vám to ušetřit čas i peníze. Právě uvádění takových odkazů je jedním z nejčastějších pochybení zadavatelů při vymezení zadávacích podmínek. Tato zdánlivě drobná „neřest“ nezůstává bez povšimnutí a ÚOHS ji bez milosti trestá nemalými pokutami.
Více »Vyjádření k rozhodnutí ÚOHS k požadované „bezdlužnosti“ dodavatele vůči zadavateli
(30. 09. 2014)V rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 2. 12. 2013, č. j. ÚOHS-R76/2013/VZ-23309/2013/310/PMa, ve věci „Městské sady – aktivní park“ se Úřad zabýval podaným rozkladem proti rozhodnutí Úřadu, č. j. ÚOHS-S683/2012/VZ-4155/2013/523/OPi. Jádrem sporu byl požadavek na doložení „bezdlužnosti“ dodavatele vůči zadavateli, stanovený zadavatelem v zadávací dokumentaci.
Úřad tento požadavek považuje za diskriminační, a přestože tento názor poprvé vyslovil již v roce 2008 (srov. rozhodnutí ÚOHS ze dne 25. 6., č. j. 2008S159/2008/VZ-14933/2008/510/jl) a od té doby se jej ve své rozhodovací praxi drží, což potvrdil i rozhodnutím, které bude předmětem dnešního příspěvku, dovolujeme si s tímto postojem přinejmenším polemizovat. Ve středu zájmu nebude ani tak samotné rozhodování Úřadu, jako spíše právní úprava zadávání veřejných zakázek.
Více »Vyjádření k rozhodnutí ÚOHS - nedostatečné zdůvodnění rozhodnutí o námitkách proti mimořádně nízkým nabídkovým cenám
(10. 09. 2014)V rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 8. 8. 2012, č. j. R138/2011/VZ-14711/2012/310/MML, ve věci „Provádění lesnických činností s prodejem dříví "při pni" - rok 2011, v části 32, 38, 41“ se Úřad zabýval podaným rozkladem proti rozhodnutí Úřadu, č. j. ÚOHS-S18/2011/VZ-7634/2011/510/IFa. Jádrem sporu bylo nedostatečné zdůvodnění rozhodnutí o námitkách proti mimořádně nízkým nabídkovým cenám u nabídek podaných v rámci veřejné zakázky.
Více »Vyjádření k rozhodnutí ÚOHS o rozkladu - vysvětlení nabídek, zákaz doplnění
(25. 08. 2014)V rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 25. 7. 2014, č.j. ÚOHS-R156,157/2014/VZ-15743/2014/323/PMo, ve věci „Rámcová smlouva – Komunikační podpora značky KLASA pro rok 2014“ se Úřad meritorně zabýval institutem vysvětlení nabídek, zákazem doplnění nabídek a povinností zadavatele vyřadit neúplné nabídky.
Na příkladu Rozhodnutí uvádíme, že může být komplikované řešení na první pohled banální otázky, zda je nabídka předkládaná v zadávacím řízení úplná a splňuje všechny požadavky zákona a zadavatele, či nikoliv.
Více »Postup ÚOHS v jednom řízení o přezkoumání úkonů zadavatele
(08. 08. 2014)Na konci měsíce července bylo do modulu plných rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v rámci LeXikonu VZ přidáno rozhodnutí č.j. ÚOHS-R30/2014/VZ-15744/2014/310/MLr ze dne 25. 7. 2014 (pravomocné dne 29. 7. 2014). Rozhodnutí se týká velmi ožehavé otázky (ne)činnosti Úřadu, která je zvlášť symptomatická pro mediálně exponované veřejné zakázky a významné veřejné zadavatele, a v praxi se s ní lze setkat. Ačkoliv jde především o procesní otázky vedení řízení, rozhodnutí stojí za pozornější studium, jelikož se dotýká obecnější podstaty, a to samotné funkčnosti (či lépe řečeno nefunkčnosti) řízení o přezkoumání úkonů zadavatele vedeném Úřadem.
Více »