ÚOHS-S0237/2025/VZ-15648/2025/510

VěcQKD zařízení pro páteř CZQCI
Datum vydání29.04.25
InstanceI.
Související dokumentyPDF
Zdrojhttps://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-22919.html
I. Stupeň ÚOHS (S) ÚOHS-S0237/2025/VZ-15648/2025/510


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 28. 3. 2025 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – CyberSecurity Hub, z. ú., IČO 09705163, se sídlem Šumavská 416/15, Ponava, 602 00 Brno,
  • navrhovatel – DATERA s.r.o., IČO 24804932, se sídlem Hadovitá 962/10, Michle, 141 00 Praha 4,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „QKD zařízení pro páteř CZQCI“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 6. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 7. 2. 2025 pod ev. č. Z2025–008122, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 7. 2. 2025 pod ev. č. 84261–2025, ve znění pozdějších oprav, na základě návrhu ze dne 28. 3. 2025,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení zahájené na návrh navrhovatele – DATERA s.r.o., IČO 24804932, se sídlem Hadovitá 962/10, Michle, 141 00 Praha 4 – ze dne 28. 3. 2025 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – CyberSecurity Hub, z. ú., IČO 09705163, se sídlem Šumavská 416/15, Ponava, 602 00 Brno – učiněných při zadávání veřejné zakázky „QKD zařízení pro páteř CZQCI“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 6. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 7. 2. 2025 pod ev. č. Z2025–008122, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 7. 2. 2025 pod ev. č. 84261–2025, ve znění pozdějších oprav, se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh jmenovaného navrhovatele nebyl Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže doručen ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy nejpozději do 24. 3. 2025.

Odůvodnění

1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 28. 3. 2025 návrh navrhovatele – DATERA s.r.o., IČO 24804932, se sídlem Hadovitá 962/10, Michle, 141 00 Praha 4  (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – CyberSecurity Hub, z. ú., IČO 09705163, se sídlem Šumavská 416/15, Ponava, 602 00 Brno (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „QKD zařízení pro páteř CZQCI“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 6. 2. 2025 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 7. 2. 2025 pod ev. č. Z2025–008122, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 7. 2. 2025 pod ev. č. 84261–2025, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“).

2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0237/2025/VZ.

3. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

4. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení přípisem ze dne 1. 4. 2025.

5. Navrhovatel svým návrhem brojí proti zadávacím podmínkám. Zadavatel dle navrhovatele stanovil netransparentně váhy dvou použitých hodnotících kritérií, stanovil nepřiměřeně poměr váhy nabídkové ceny a kvalitativního kritéria a nepřímo a velmi nízko stanovil hodnotu rozdílu kvalitativního parametru dvou nabídek. Kritéria nastavená zadavatelem dle navrhovatele fakticky znevýhodňují dodavatele, kteří nabízejí ekonomicky vhodnější řešení a zadavatel dle navrhovatele poptává dodávku s nejlepší hodnotou jednoho parametru, přičemž odmítá hospodárnější řešení. Zadavatel tak dle navrhovatele při stanovení zadávacích podmínek porušil zásadu transparentnosti a přiměřenosti. S ohledem na uvedené skutečnosti navrhovatel navrhuje, aby Úřad přijal nápravné opatření spočívající v úpravě kritérií hodnocení a úpravě vah jednotlivých kritérií hodnocení.

6. Dne 10. 4. 2025 Úřad obdržel vyjádření zadavatele k návrhu. Zadavatel Úřadu společně s vyjádřením zpřístupnil dokumentaci o zadávacím řízení v elektronickém nástroji.

7. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že námitky navrhovatele zadavatel obdržel dne 2. 3. 2025. Zadavatel námitky navrhovatele odmítl rozhodnutím ze dne 14. 3. 2025, které navrhovatel obdržel téhož dne. Zadavatel tak dodržel zákonnou lhůtu pro odeslání rozhodnutí o námitkách, která dle § 245 odst. 1 zákona činí 15 dnů od doručení námitek.

8. Dle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítl.

9. V šetřeném případě připadl poslední den lhůty pro podání návrhu (a doručení stejnopisu návrhu zadavateli) podle § 251 odst. 2 zákona na den 24. 3. 2025. Návrh na zahájení správního řízení byl Úřadu doručen dne 28. 3. 2025 a dne 31. 3. 2025 byl zadavateli doručen stejnopis návrhu (dle tvrzení zadavatele ve vyjádření k návrhu). Navrhovatel tak nedodržel zákonnou lhůtu 10 dnů pro podání návrhu na zahájení správního řízení, když návrh Úřadu doručil až dne 28. 3. 2025, tedy po marném uplynutí lhůty podle § 251 odst. 2 zákona.

10. Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 2 zákona.

11. S ohledem na skutečnost, že návrh nebyl doručen Úřadu a ve lhůtě 10 dnů ode dne, kdy navrhovatel obdržel rozhodnutí o námitkách, v šetřeném případě tedy do dne 24. 3. 2025, rozhodl Úřad podle § 257 písm. e) zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

12. Pro úplnost Úřad dodává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

otisk úředního razítka

v z. Mgr. Michal Kobza

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

Obdrží:

1. CyberSecurity Hub, z. ú., Šumavská 416/15, Ponava, 602 00 Brno

2. DATERA s.r.o., Hadovitá 962/10, Michle, 141 00 Praha 4

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy