Aktuality

Uzavřením smlouvy o budoucí nájemní smlouvě došlo k obcházení zákona

(14. 03. 2014)

Původním záměrem zadavatele bylo pronajmout své pozemky s jejich následným odprodejem za účelem vybudování polyfunkčního parkovacího domu. Poté, co zadavatel provedl výběr dodavatele, přehodnotil svůj záměr a vybraný uchazeč, společnost Namiro s. r. o., přepracoval svůj původní projekt na vybudování polyfunkčního domu s převahou standardně vybavených kancelářských prostor, které si zadavatel hodlal v budoucnosti pronajmout. Město Olomouc uzavřelo ještě před zahájením výstavby a kolaudací objektu s vybraným uchazečem smlouvu o budoucí nájemní smlouvě. Uzavřením smlouvy o budoucí nájemní smlouvě na neexistující nemovitost dochází k obcházení zákona.

Úřad ve svém rozhodnutí uvádí, že uzavření smlouvy o budoucí nájemní smlouvě a postup zadavatele před jejím uzavřením vykazují všechny znaky veřejné zakázky, konkrétně podlimitní veřejné zakázky na stavební práce, neboť zadavatel měl za pronajaté nebytové prostory zaplatit roční nájem ve výši téměř 22 milionů korun. Zadavatel ani nepředpokládal vyhlásit zadávací řízení, neboť k provedení stavebních prací zavazovala vybraného uchazeče předmětná smlouva.

Z uvedených skutečností Úřad dovodil, že předmětem šetřeného případu je veřejná zakázka, jejímž předmětem je výstavba nebytových prostor vybraným uchazečem za účelem jejich případného budoucího pronájmu zadavateli za splnění podmínek stanovených ve sjednané smlouvě o budoucí nájemní smlouvě. Výsledkem uzavřené smlouvy tak bude plnění spočívající v provedení stavebních prací odpovídajících zadavatelovým potřebám a požadavkům, za které zadavatel zaplatí vybranému uchazeči nájem. Bylo tedy nezbytné, aby zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu se zákonem. Nelze vyloučit, že by obdržel i ekonomicky výhodnější nabídky jiných dodavatelů.

Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-03-14], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/1780-uzavrenim-smlouvy-o-budouci-najemni-smlouve-doslo-k-obchazeni-zakona.html.

Více »

Krajská zdravotní nepostupovala v souladu se zákonem při nákupu přístrojů

(12. 02. 2014)
Krajská zdravotní se v zadávacích řízeních „Modernizace a obnova přístrojového vybavení specializovaného pracoviště – Traumatologického centra Krajské zdravotní, a.s. – Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem, o.z.“ a „Modernizace a obnova přístrojového vybavení specializovaného pracoviště – Onkologického centra Krajské zdravotní, a.s. – Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem, o.z.“ dopustila celkem čtyř správních deliktů. Konkrétně v každé ze zakázek nebyly vymezeny podmínky v hodnotícím subkritériu „Náklady na údržbový servis za rok (nad rámec bezplatného záručního servisu)". Ze zadávacích podmínek nevyplýval obsah ani rozsah a podmínky údržbového servisu vztahujícího se k požadovaným zdravotnickým přístrojům a současně nebylo specifikováno, jak bude zadavatel toto subkritérium hodnotit. Rovněž vybraný uchazeč ve své nabídce uvedl pouze částky, za něž bude údržbový servis provádět, avšak servisní úkony nijak nespecifikoval. Krajská zdravotní se tak dopustila porušení zásady transparentnosti, když předmět obou zakázek nevymezila v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídek. Tímto postupem mohl být ovlivněn výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel také v obou zakázkách požadoval v rámci prokázání technických kvalifikačních předpokladů po uchazečích předložení certifikátu o zavedení systému řízení jakosti podle ČSN EN ISO 13485:2003 a doklad prokazující zavedení systému managementu bezpečnosti informací v organizaci, přičemž uvedené dokumenty nepatří mezi certifikáty, jež lze podle zákona požadovat. I tento postup zadavatele mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť z 13, resp. 15 dodavatelů, kteří si vyzvedli dokumentaci k zakázkám, podal nakonec nabídku pouze vybraný uchazeč. Nelze vyloučit, že pokud by zadavatel požadoval pouze doklady stanovené zákonem, mohlo se zadávacího řízení zúčastnit větší množství uchazečů s potenciálně výhodnějšími nabídkami.
Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-02-12], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek/1769-krajska-zdravotni-nepostupovala-v-souladu-se-zakonem-pri-nakupu-pristroju.html.
Více »

Změna usnesení vlády č. 343, k používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při vynakládání finančních prostředků

(06. 02. 2014)
S účinností od  1. ledna 2014 se upravují limity pro zadávání veřejných zakázek na elektronických tržištích veřejné správy v souvislosti s vyslovením souhlasu Poslanecké sněmovny se zákonným opatřením Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. V duchu novely ZVZ se tyto limity pro jednotlivé druhy řízení zvyšují.
 
Další významnou změnou s účinností od 1. ledna 2014 je rozšíření povinnosti pro podřízené orgány a organizace ústředních orgánů státní správy a samosprávy využívat e-tržiště při pořizování a obnově komodit ze Seznamu komodit, tj.  přílohy č. 1 usnesení vlády č. 451 ze dne 15. června 2011, a to v rozsahu 100 % předpokládaných finančních prostředků vynakládaných na vymezené komodity.
 
S přijetím změny výše uvedeného usnesení vlády zároveň dochází k úpravě Pravidel systému používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při pořizování a obměně určených komodit.
 
V rámci tohoto usnesení vlády nabudou od 1. dubna 2014 účinnosti další změny. Účinnost těchto změn byla odložena z důvodu časové náročnosti implementace těchto změn provozovateli elektronických tržišť do samotných elektronických nástrojů.
 
Usnesení a jeho přílohu je možné nalézt zde.
Více »

Úprava dle zákonného opatření Senátu

(30. 12. 2013)

Znění zákona uvedené v LeXikonu VZ je od dnešního dne upraveno v souladu se zákonným opatřením senátu č. 341/2013 Sb., které nabývá účinnosti dne 1. 1. 2014.

Je nutné brát na zřetel, že některé texty přiřazené ke znění zákona nemusí plně korespondovat s tímto zněním zákona.

Více »