Aktuality

Vojenská zdravotní pojišťovna je zadavatelem, na nábor pojištěnců měla vypsat zakázku

(10. 04. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil v prvostupňovém správním řízení pokutu ve výši 1 800 000 Kč zadavateli Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky za uzavírání smluv o obchodním zastoupení pro nábor pojištěnců bez zadávacího řízení. Rozhodnutí není dosud pravomocné a zadavatel proti němu již podal rozklad.
Vojenská zdravotní pojišťovna uzavřela v letech 2011 a 2012 celkem pět smluv o nevýhradním obchodním zastoupení s několika fyzickými a jednou právnickou osobou, aniž by je zadal v jednom z druhů zadávacího řízení podle zákona o veřejných zakázkách. Úřad se při posuzování případu zabýval zejména otázkou, zda Vojenská zdravotní pojišťovna náleží mezi veřejné zadavatele. Veřejným zadavatelem jsou podle zákona takové právnické osoby, které byly založeny či zřízeny za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu a nemají průmyslovou či obchodní povahu, a jsou financovány převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo jsou státem ovládány. Provádění veřejného zdravotního pojištění lze přitom zcela jistě považovat za uspokojování potřeb veřejného zájmu. Současně Úřad konstatoval, že z ustanovení zákona o veřejném zdravotním pojištění a zákona o zdravotních pojišťovnách vyplývá, že stát má faktický vliv na výkon činnosti pojišťovny, neboť její činnost v oblasti veřejného zdravotního pojištění nefunguje nezávisle na státu, ale podléhá kromě příslušných zákonů i postupům určovaným státem. Dle ÚOHS je tak splněna i druhá podmínka „ovládání“ ze strany státu a Vojenská zdravotní pojišťovna je tedy veřejným zadavatelem dle zákona o veřejných zakázkách.
Zadavatel měl na základě počtu nově získaných pojištěnců z předchozích let předpokládat, že hodnota zakázky překročí 2 000 000 Kč ročně a měl ji tedy zadat v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Reálně vyplacené provize pak dosáhly v roce 2011 i v roce 2012 vždy téměř 70 000 000 Kč. Vojenská zdravotní pojišťovna tedy svým postupem mohla značně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť v případě provedení zadávacího řízení by mohla získat zprostředkovatele, kteří by požadovali nižší provizi a mohlo tak dojít k hospodárnějšímu vynakládání veřejných prostředků. 
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-04-10], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/1798-vojenska-zdravotni-pojistovna-je-zadavatelem-na-nabor-pojistencu-mela-vypsat-zakazku.html.
Více »

Krajská nemocnice Liberec vybrala nabídku uchazeče, který měl být vyloučen

(10. 04. 2014)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím uložení pokuty ve výši 300 000 Kč zadavateli Krajská nemocnice Liberec, a.s., za porušení zákona o veřejných zakázkách v zadávacím řízení „Modernizace přístrojového vybavení a obnova technologií KC KN Liberec“.
Zadavatel se dopustil správního deliktu, když nevyloučil vybraného uchazeče SINOMED, s.r.o., z účasti v zadávacím řízení, ačkoliv neprokázal splnění ekonomického a finančního kvalifikačního předpokladu. Podle zadávacích podmínek byli uchazeči povinni předložit v rámci prokazování kvalifikace pojistnou smlouvu, jejímž předmětem je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetí osobě. Zadavatel stanovil, že za doklad o pojištění považuje výhradně pojistnou smlouvu, pojistku nebo potvrzení pojišťovny o existenci pojištění odpovědnosti dodavatele za škody způsobené při výkonu jeho podnikatelské činnosti. Splnění tohoto kvalifikačního předpokladu prokazoval vybraný uchazeč prostřednictvím subdodavatele PURO-KLIMA, a. s., a to předložením dokumentu s názvem „Potvrzení o pojištění“, ve kterém Česká podnikatelská pojišťovna, a. s., prohlašuje, že v případě uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky je připravena uzavřít pojistnou smlouvu se subdodavatelem, s limitem pojistného plnění 60 000 000 Kč. Podle závěrů ÚOHS uvedený doklad k prokázání kvalifikace podle požadavků zadavatele nepostačuje.
Zadavatel se dále dopustil porušení zákona i tím, když nevyloučil vybraného uchazeče ze zadávacího řízení pro nesplnění některých kvalifikačních předpokladů, což bylo zapříčiněno nejednoznačností a neurčitostí subdodavatelské smlouvy mezi vybraným uchazečem a subdodavatelem. Dodavatel může část kvalifikace, kterou není schopen prokázat sám, prokazovat prostřednictvím subdodavatele. V uvedeném případě nicméně ze smlouvy jednoznačně nevyplývalo, k jakému konkrétnímu rozsahu plnění kvalifikace se subdodavatel zavazuje. Uchazeč tedy kvalifikaci dostatečným způsobem neprokázal.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-04-10], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/1794-krajska-nemocnice-liberec-vybrala-nabidku-uchazece-ktery-mel-byt-vyloucen.html.
Více »

Panochova nemocnice v Turnově stanovila diskriminační ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady

(10. 04. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Panochově nemocnici Turnov pokutu ve výši 100 000 Kč za nezákonný postup při zadávání veřejné zakázky „Dodávky technologie operačních sálů pro Panochovu nemocnici Turnov“. Pochybení zadavatele mohlo podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Rozhodnutí potvrdil ve druhém stupni předseda ÚOHS Petr Rafaj a je tedy pravomocné.
Úřad po prošetření dané zakázky v první instanci rozhodl, že se zadavatel při zadávání nadlimitní zakázky dopustil správního deliktu, a to při stanovení ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů. Zadavatel požadoval po uchazečích doložení celkového ročního obratu za každé z předcházejících 3 účetních období ve výši min. 200 000 000 Kč, ačkoliv předpokládaná hodnota veřejné zakázky činila 15 350 000 Kč, což vyústilo k podání nabídky pouze jednoho uchazeče. Požadavek na doložení minimálního obratu ve výši téměř 13 násobku hodnoty veřejné zakázky byl zjevně nepřiměřený k hodnotě zakázky a došlo tak k nepřípustné  diskriminaci potenciálních dodavatelů.
Nelze vyloučit, že pokud by zadavatel stanovil požadavky na prokázání kvalifikačních předpokladů v souladu se zákonem, mohl obdržet nabídky od širšího okruhu dodavatelů, které by mohly být výhodnější než nabídka vybraného uchazeče, s nímž uzavřel smlouvu. Zadavatel tedy při zadávání veřejné zakázky nedodržel jednu ze základních zásad zadávání veřejných zakázek, a tím ohrozil konkurenční prostředí mezi dodavateli.
Předseda Úřadu ve svém rozhodnutí odmítl námitky rozkladu podaného zadavatelem a jednoznačně potvrdil závěry prvostupňového správního orgánu.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-04-10], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/1792-panochova-nemocnice-v-turnove-stanovila-diskriminacni-kvalifikacni-kriteria.html.
Více »

ŘSD použilo při výměně svodidel na R46 jednací řízení bez uveřejnění neoprávněně

(10. 04. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu ve výši 900 000 Kč Ředitelství silnic a dálnic za nezákonný postup při zadávání veřejné zakázky „R46 Program „bezpečnostní prvky“ R46 – výměna středových svodidel“. Prvoinstanční verdikt potvrdil předseda Úřadu Petr Rafaj, když svým rozhodnutím z 27. března 2014 zamítl rozklad zadavatele.
Zadavatel oslovil v roce 2011 celkem tři dodavatele s výzvou k podání nabídky na plnění dané veřejné zakázky a z jejich nabídek posléze vybral jako nejvhodnější nabídku uchazeče AlpineBau v ceně 160 milionů Kč.
Použití jednacího řízení bez uveřejnění je zákonem o veřejných zakázkách přísně vymezeno. Zadavatel může tento typ řízení využít, jestliže je třeba veřejnou zakázku zadat v krajně naléhavém případě, který zadavatel sám svým jednáním nezpůsobil ani jej nemohl předvídat, a z časových důvodů přitom nelze zakázku zadat v jiném druhu řízení. Zadavatel také musí nemožnost použití jiného druhu řízení objektivně prokázat.
V daném případě zadavatel argumentoval havarijním stavem svodidel, který ohrožoval bezpečnost silničního provozu. Na tento neuspokojivý stav svodidel však bylo ŘSD upozorňováno opakovaně Policií České republiky již devět měsíců před zadáváním zakázky. Nejednalo se tedy o situaci náhle vzniklou a nepředvídatelnou.
Zadavatel rovněž nikterak neprokázal nemožnost použití jiného druhu zadávacího řízení- na základě obdržených upozornění i v rámci své činnosti a kompetence mohl situaci předvídat a současně měl pro použití vhodného druhu zadávacího řízení objektivně i dostatečný časový prostor. Transparentnějšího typu zadávacího řízení by se mohlo zúčastnit více uchazečů a zadavatel tak mohl obdržet ekonomicky výhodnější nabídky.
Maximální možná sankce, kterou mohl Úřad za spáchaný delikt uložit, činila více než 8 000 000 Kč. Skutečnost, že zadavatel oslovil alespoň tři zadavatele, byla Úřadem brána v potaz jako polehčující okolnost a přistoupil tedy k uložení sankce ve výši 900 000 Kč.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-04-10], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/1790-rsd-pouzilo-pri-vymene-svodidel-na-r46-jednaci-rizeni-bez-uverejneni-neopravnene.html.
Více »

Úřad uložil pokutu a zakázal plnění smlouvy na svoz odpadu v Příbrami

(01. 04. 2014)
Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když uvedenou smlouvu na plnění v objemu 14 mil. Kč bez DPH uzavřel bez uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení. Oznámení bylo od 17.1. do 14.3.2012 uveřejněno pouze na internetových stránkách zadavatele a na soukromém webovém portálu e-zakázky. Zákon přitom v případě nadlimitních veřejných zakázek na tyto služby požaduje, aby bylo oznámení o zahájení zadávacího řízení zveřejněno jak v informačním systému o veřejných zakázkách, tak rovněž i v Úředním věstníku Evropské unie. V prošetřované veřejné zakázce tak zadavatel prokazatelně neučinil, nedošlo tedy k efektivní soutěži o zakázku a nabídku zaslal pouze jediný uchazeč. Podle Úřadu tedy Technické služby Příbram svým postupem podstatně ovlivnily výběr nejvhodnější nabídky.
Úřad vyhověl rovněž návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, neboť zadavatel nepředložil dostatečné důvody hodné zvláštního zřetele spojené s veřejným zájmem, které by uložení zákazu plnění smlouvy bránily. 
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil zadavateli Technické služby Příbram pokutu ve výši 220 000 Kč a zákaz plnění Smlouvy o odstraňování odpadu č. 120401 ve znění dodatků č. 1 a 2. Rozhodnutí potvrdil ve druhé instanci také předseda ÚOHS Petr Rafaj a je tedy pravomocné.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-04-01], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek/1788-urad-ulozil-pokutu-a-zakazal-plneni-smlouvy-na-svoz-odpadu-v-pribrami.html.
Více »