Aktuality

Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Oberlandesgericht Koblenz (Německo) dne 11. března 2014 – RegioPost GmbH & Co. KG v. Stadt Landau (Věc C-115/14)

(04. 07. 2014)
(Věc C-115/14)
 
Jednací jazyk: němčina
 
Předkládající soud: Oberlandesgericht Koblenz
 
Účastníci původního řízení
Žalobkyně: RegioPost GmbH & Co. KG
Žalovaná: Stadt Landau
Další účastnice: PostCon Deutschland GmbH, Deutsche Post AG
 
Předběžné otázky
 
Má se článek 56 Smlouvy odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie ve spojení s čl. 3 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/71/ES ze dne 16. prosince 1996 o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb1 vykládat v tom smyslu, že je s ním v rozporu vnitrostátní úprava, která přikazuje veřejnému zadavateli, aby pověřil veřejnou zakázkou pouze podniky a jejich subdodavatele, kteří se při podání nabídky písemně zavážou k tomu, že budou platit spolupracovníkům pověřeným prováděním zakázky minimální mzdu stanovenou pro veřejné, avšak nikoli soukromé zakázky, pokud neexistuje všeobecně zákonem stanovená minimální mzda ani kolektivní smlouva, která by zavazovala potencionálního poskytovatele a eventuální subdodavatele?
V případě, že bude první otázka zodpovězena záporně:
Má se unijní právo v oblasti zadávání veřejných zakázek, především článek 26 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby2 vykládat v tom smyslu, že je s ní v rozporu vnitrostátní úprava, jakou je § 3 odst. 1 Landesgesetz zur Gewährleistung von Tariftreue und Mindestentgelt bei öffentlichen Auftragsvergaben, která upravuje povinné vyloučení nabídky pro případ, že se hospodářský subjekt nezaváže již při předložení nabídky formou zvláštního prohlášení k tomu, že by jím byl smluvně zavázán v případě získání zakázky i bez odevzdání tohoto prohlášení?
____________
1 Úř. věst. L 18, s. 1; Zvl. vyd. 05/02, s. 431.
2 Úř. věst. L 134, s. 114; Zvl. vyd. 06/07 d. 132.
Více »

Armádní servisní uvedla u zakázky nesprávný CPV kód a omezila tak okruh uchazečů

(09. 06. 2014)
Armádní servisní, příspěvková organizace, se dopustila nezákonného postupu, když v oznámení o zakázce v informačním systému veřejných zakázek i v Úředním věstníku Evropské unie uvedla nesprávný CPV kód. Tento kód vychází z jednotného klasifikačního systému využívaného celoevropsky u veřejných zakázek, který umožňuje určit, jaký druh zboží nebo služeb zadavatel poptává.
Zadavatel v šetřené zakázce použil pro označení předmětu CPV kód pro „Jiné služby“, přestože existovalo hned několik skupin dalších CPV kódů, pod něž by bylo možno zakázku vhodněji podřadit. Uvedený CPV kód neměl v zásadě žádnou vazbu k poptávanému druhu služeb. Zvláště dodavatelé ze zahraničí, kteří mnohdy veřejné zakázky vyhledávají právě podle CPV kódu, se tak nemuseli o dané veřejné zakázce vůbec dozvědět.
 
Postup Armádní servisní tak mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť není vyloučeno, že při použití vhodnější CPV kódu by se o tuto veřejnou zakázku ucházel širší okruh dodavatelů, kteří mohli zadavateli nabídnout výhodnější podmínky plnění.
 
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu ve výši 400 000 Kč zadavateli Armádní servisní, příspěvková organizace, za porušení zákona o veřejných zakázkách v zadávacím řízení „Zajištění provozu vybraných energetických zařízení určených k výrobě a rozvodu tepla“.
Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-05-22], dostupných na http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek/1812-velesin-pridelil-zakazku-bez-zadavaciho-rizeni.html.
Více »

Velešín přidělil zakázku bez zadávacího řízení

(22. 05. 2014)
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím uložení pokuty ve výši 250 000 Kč městu Velešín za nezákonný postup při zadávání veřejné zakázky „Provedení ZTV – Velešín JIH“. Město podepsalo smlouvu na realizaci předmětné zakázky, aniž by provedlo zadávací řízení.
Zadavatel v roce 2008 vypsal veřejnou zakázku na provedení základního technického vybavení a se společností AM Invest CZ s.r.o. uzavřel smlouvu o dílo. Následně byla také uzavřena smlouva, podle níž společnost AM Invest CZ s.r.o. získala pozemky, na nichž bylo provedeno ZTV, a to za cenu 1 Kč za m2, které měla následně prodávat dalším subjektům za částku nejvýše 890 Kč za m2. V roce 2012 však byl uzavřen dodatek ke smlouvě, jímž byla všechna práva a závazky převedeny z původního dodavatele - společnosti AM Invest CZ s.r.o na společnost Tangenta, spol. s r.o. – vybraného uchazeče.
 
Uzavření dodatku podle rozhodnutí ÚOHS představuje samostatnou veřejnou zakázku, když předpokládaný nepeněžitý závazek zadavatele, jenž byl hrazen formou prodeje pozemků, činil více než 25 milionů Kč. Zadavatel tedy nepostupoval podle zákona, neboť veřejnou zakázku nezadal v některém ze zákonem stanovených typů zadávacího řízení. Výběru dodavatele tedy nepředcházelo žádné transparentně provedené zadávací řízení, které by objektivně dokládalo, že právě vybraný uchazeč nabízí nejlepší smluvní podmínky, zadavatel naopak v šetřeném případě „přímo“ přistoupil k uzavření smlouvy. Protože zadavatel před uzavřením smlouvy neprovedl zadávací řízení ve smyslu zákona, jeho postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť nelze vyloučit, že by v rámci transparentně uskutečněného zadávacího řízení obdržel i jiné, pro něj výhodnější nabídky na požadované stavební práce.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-05-22], dostupných na http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek/1812-velesin-pridelil-zakazku-bez-zadavaciho-rizeni.html.
Více »

Stali jsme se sponzorem konference Rizika v praxi veřejných zakázek v předvečer nového ZVZ

(05. 05. 2014)

Dasonele a.s. se spolu s LeXikonem VZ stalo sponzorem konference Rizika v praxi veřejných zakázek v předvečer nového ZVZ, která se koná po hlavičkou odborného časopisu Veřejné zakázky v praxi.

Konference se uskuteční 28. 5. 2014 v Praze, vice informací naleznete zde.

Více »

Klášterci nad Ohří hrozí sankce za neopodstatněné požadavky na kvalifikaci

(16. 04. 2014)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil prvostupňovým rozhodnutím pokutu ve výši 250 000 Kč městu Klášterec nad Ohří za nezákonný postup při zadávání veřejných zakázek „Realizace energetických úspor v objektu ZŠ Petlérská v Klášterci nad Ohří a Realizace energetických úspor v objektu MÚSS v Klášterci nad Ohří“ a „Realizace úspor v objektu ZŠ Krátká v Klášterci nad Ohří“. Rozhodnutí zatím nenabylo právní moci a může být proti němu podán rozklad.
 
Úřad po prošetření výše uvedených veřejných zakázek v první instanci rozhodl, že se zadavatel dopustil správního deliktu, když porušil zásadu zákazu diskriminace, a to při stanovení technických kvalifikačních předpokladů. Zadavatel požadoval po uchazečích předložení referenčních zakázek, avšak pouze takových, které se týkaly staveb občanské vybavenosti. V uvedeném případě však nebyl tento požadavek předmětem zakázky nijak odůvodněný a neodpovídal druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky.
Zadavatel svým postupem nepřípustně omezil okruh uchazečů o zakázku, když diskriminoval dodavatele, kteří získali zkušenost s realizací stavebních prací spojených s revitalizací budov za účelem energetických úspor i na typově jiných budovách, než jsou pouze budovy občanské vybavenosti, a byli by tedy k plnění zakázky objektivně způsobilí.
Uvedený postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť nelze vyloučit, že při nediskriminačním nastavení kvalifikace by zadavatel od některého z uchazečů obdržel ekonomicky výhodnější nabídku a došlo by tak k úspoře veřejných prostředků.
 
Převzato z Aktualit z veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže [cit. 2014-04-16], dostupné na http://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/1801-klasterci-nad-ohri-hrozi-sankce-za-neopodstatnene-pozadavky-na-kvalifikaci.html.
Více »