Aktuality

Odesílání formulářů z elektronických nástrojů od února 2024

(05. 01. 2024)

ODESÍLÁNÍ FORMULÁŘŮ Z ELEKTRONICKÝCH NÁSTROJŮ OD ÚNORA 2024

Po přechodu na eForms Ministerstvo pro místní rozvoj, které zastává roli správce Věstníku veřejných zakázek (VVZ), plánuje nadále nepoužívat API rozhraní pro odesílání formulářů prostřednictvím elektronických nástrojů.

Od února 2024 tak nebude dočasně možné odesílat formuláře z elektronických nástrojů.

  • V budoucnu bude přenos informací z elektronických nástrojů do Věstníku veřejných zakázek (VVZ) nově zajištěn prostřednictvím Registru veřejných zakázek.
  • Tento postup umožní uživatelům přenášet data o veřejné zakázce z certifikovaného elektronického nástroje napojeného na Registr, a tato informace se automaticky předvyplní do formuláře ve VVZ.
  • V současné době probíhají dokončovací práce na propojení Registru veřejných zakázek s VVZ, a po dokončení bude veškerá dokumentace týkající se napojení elektronických nástrojů k dispozici na webových stránkách VVZ https://vvz.nipez.cz/.
  • Zpřístupnění rozhraní a související dokumentace pro napojení elektronických nástrojů se předpokládá v průběhu roku 2024.
Více »

Legislativní změny k 1. lednu 2024

(03. 01. 2024)

Nadlimitní veřejné zakázky

  • Výše limitů, podle kterých se určuje, zda se jedná o nadlimitní veřejnou zakázku, se snížily (https://www.lexikonvz.cz/novinky/282)
  • Limity vymezující veřejné zakázky malého rozsahu na dodávky a služby (2 mil. Kč) a stavební práce (6 mil. Kč) zůstávají nadále beze změny.

Okresní správa sociálního zabezpečení se změnila na územní správu sociálního zabezpečení

  • V této souvislosti dochází také ke změně v ZZVZ. Doklad, kterým se prokazuje základní způsobilost v zadávacích řízeních, se nazývá „potvrzení příslušné územní správy sociálního zabezpečení“ (§ 75 ZZVZ).
  • Tato organizační změna nemá dopady na obsah potvrzení, není tudíž důvod, aby zadavatelé v dříve zahájených zadávacích řízeních odmítali přijmout potvrzení z územní správy sociálního zabezpečení.
  • Pro zadávací řízení zahájená v roce 2024 lze zadavatelům doporučit adekvátní úpravu znění zadávacích dokumentací.
Více »

Od 1. ledna 2024 bude pod ÚOHS spadat agenda přístupu k dopravní infrastruktuře

(28. 12. 2023)

Ve Sbírce zákonů bude v nejbližších dnech publikován zákon, kterým dojde ke zrušení současného Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a přesunutí jeho působnosti a pravomocí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a to od 1. ledna 2024. Zákon byl schválen oběma komorami Parlamentu České republiky a podepsal jej také prezident republiky.

Po organizační stránce dochází k začlenění většiny personálu dosavadního ÚPDI do struktury ÚOHS. Konkrétně bude vytvořen Odbor dopravní infrastruktury v rámci Sekce legislativy a veřejné regulace. Bude tak zajištěna úplná kontinuita odbornosti i rozhodovací praxe související s přístupem k dopravní infrastruktuře.

Subjekty, které spadaly do působnosti ÚPDI, budou v těchto věcech od počátku roku 2024 komunikovat s ÚOHS. Základním prostředkem komunikace je elektronická podatelna ÚOHS a datová schránka (ID fs2aa2t).

Aktuální rozhodnutí a novinky z oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře budou zveřejňovány pouze na internetových stránkách ÚOHS (uohs.gov.cz), kde bude pro tuto oblast vyčleněn samostatný oddíl. Po určitou dobu budou funkční i dosavadní internetové stránky ÚPDI, avšak již nebudou aktualizovány a nebudou tak obsahovat nové informace.

Více »

Sborník rozhodnutí o veřejných zakázkách v oblasti IT

(21. 12. 2023)

ÚOHS rozšířil své oborové sborníky rozhodnutí o veřejných zakázkách o další oblast, kterou jsou zakázky v oblasti informačních technologií. 

 

  • Cílem těchto sborníků je v jedné publikaci shromáždit věcně zajímavá meritorní prvostupňová a druhostupňová rozhodnutí ÚOHS vydaná v rámci správních řízení zahájených na návrh či z moci úřední a podat čtenáři stručné shrnutí merita projednávané věci, jakož i nastínit některé úvahy prezentované v rámci uvedených rozhodnutí s cílem napomoci dobré zakázkové praxi.
  • V právě vydávané publikaci se tak zaměřujeme na rozhodnutí z období 01/2021 až 06/2023 dotýkající se problematiky v oblasti IT, do níž řadíme zakázky na dodávky a služby související s poskytnutím hardware a software (zejm. provoz a rozvoj informačních systémů, licence, nástroje elektronické komunikace aj.).
  • Závěry formulované v rozhodnutích zahrnutých do tohoto sborníku mají mnohdy přesah i mimo sféru jejich věcného zaměření, v důsledku čehož mohou být v mnoha případech aplikovatelné i na postupy zadavatelů v jiných odvětvích.

Sborník rozhodnutí najdete ZDE.

Více »

Metodika Vendor lock-in: únik a předcházení

(19. 12. 2023)

Zástupci pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky v ICT vypracovali metodiku řešící problematiku vendor lock-inu a situace, které mu předcházejí, stejně jako situace, jak se z něj vymanit. Materiál je k dispozici a může pomoci všem, kteří řeší zakázky v IT oblasti a nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení vendor lock-inu, pokud již v něm zadavatel je. Přílohami metodiky jsou krokáře možností, které k řešení uvedených situací zadavatelé mají. 

Materiál je uveřejněn na stránkách www.asociacevz.cz a může být návodným pro všechny, kteří řeší ve vztahu k IT systémům nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení vendor lock-inu, pokud již v něm zadavatel je. 

Příloha č. 1: Krokář - Textová část
Příloha č. 2: Krokář – způsoby úniku – diagram
Příloha č. 3: Krokář – seznam opatření

Metodika vendor lock-in

 

 

Více »